Sagan om Självmordet

Hur fan lyckas de överleva? Det är lätt att tro att en säker död väntar dem men nejdå, här tas liv tillvara på. Själv hade jag känt att jag klev rakt in i aktiv dödshjälp.

Har från och till tittat på Sagan om Ringen-triologin hela dagen. Varför? Ledig- och lathet. Naturligtvis har jag gjort annat samtidigt vilket är en lättnad både för mig och mina anhöriga då jag klart och tydligt visar att jag inte är en extrem nörd. I vilket fall som helst är dessa filmer fantastiska. Min syster håller inte med. Ellie: "Allt de gör är att gå och slåss." Hon förstår bevisligen inte så mycket.



Det finns dock vissa punkter i filmen som man kan förundras över:

x Hur kommer det sig att ingen klagar? Seriöst. Frodo, Sam och Gollum/Smeagol vandrar genom absurda miljöer där deras enda näring består av alvbrödet lembas och vatten. De sover nästan onämnbart lite och duscha verkar de inte heller ha tid med. De har rätt att klaga!

Aragorn, Legolas och Gimli deltar i krig efter krig genom de tre filmerna och inte en enda gång får man höra repliker i stil med "Fy fan i helvetet vad jag är rädd nu!" Nejdå, modiga män! De har rätt att klaga!

Gandalf med sina häxkraft-powers har ingen rätt att klaga. Han har sin lilla pinne som driver iväg enorma Nazguls (svartklädda idioter på flygande ödlor) utan minsta lilla beröring. Alla andra sliter så att de blir smutsiga och besitter en allmän avsaknad av hygien men Gandalf med sina fina vita kläder är lika ren som den dag då han föddes. Hans silkesvita hårstrån ligger alltid på rätt plats. När såg du en enorm knuta i hans hår senast? Nej, han har ingen rätt att klaga!

x Var ifrån kommer elefanterna i Sagan om Konungens Återkomst? Det räcker med en ytlig observation av miljön i filmen för att inom loppet av en sekund kunna utesluta att djur som elefanter lever i en miljö som denna. Hämtade från Afrika kanske?

x Vad spelar de för roll vad deras pappor heter? Ex: Aragorn son av Arathorn. Theodred son av Theoden. Peregrin son av Paladin. Gimli son av Gloin. Denethor sov av Ecthelion. Jaha? Kul för era pappor då.



Vad hade Amanda gjort om hon stod framför 10.000-tals orcher och uruk-hais? Jo, hon hade hämtat lite blod från någon annan, kletat in sig själv i det, hämtat en död kropp, lagt sig under den med magen mot marken och blundat. INGEN skulle försöka döda henne då.




Stålmannen hade skitit på sig


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0