Våldermort

Han är ålderstigen. Det är han faktiskt. Jättegammal. Detta är dock inget man tänker på. Vår favorit trollkarlsskurk skulle vara pensionär om han bodde i Sverige, gammal är han!
I Harry Potter och hemligheternas kammare möter vi Lord Voldemorts forna jag. Vi får se en snabb tillbakablick när han gick på Hogwarts vilket var 50 år sedan och Voldemort är då 17 år gammal och går sitt sista år på skolan. I presens betyder ovanstående att Voldemort är 67 år då Harry går i 2an. I Seriens Grand Finale, fem år senare, är alltså Mr. V 72 år.
I mina ögon har Voldemort aldrig varit mycket äldre än Harrys föräldrar men vid närmare eftertanke, varför skulle han vara så färsk? I Hemligheternas kammare beskrivs tydligt att vi transporteras 50 år tillbaka för att hälsa på Voldemorts ungdom och ändå chockeras jag av min upptäckt. Vad fick mig att tro annat än att han är mossig? Kusligt hur en bok och film-serie jag vuxit upp med kan sätta igång tankar som jag faktiskt har haft 13 år på mig att tänka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0