Men, och eller eller?

Någon har kommer på det. Man får inte inleda en mening med exempelvis "men, och eller eller" mm. Varför inte egentligen? Det låter inte bra? Varför gör det inte det då? Det låter inte bra för att vi vant oss vid den löjliga skriftlagen. Jag kan väl får avsluta en mening hur jag vill? Varför ska en mening behöva vara självständig? Det är ju faktiskt i ett sammanhang som meningen är relevant. En mening kan göras självständig om endast en enda mening är syftet.

Självständig mening: Var vänlig att ställa in er disk i diskmasiken.
Inte självständig mening: Och han hade stora problem med att förstå att smutsdiskens rätta plats var diskmaskinen.
Den sistnämnda mening är alltså beroende av vad som stod i föregående mening.

Nej, jag ska inte bryta mot någora skriftregler för sån är jag. Jag skriver ordentligt, eller försöker iallafall. Jag bara undrade...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0