Rullstols...något...

När jag satt på bussen i morse fick jag syn på en skylt inuti bussen. På skylten stod det:

Denna plats är avsedd för rullstolsburna

"Rullstolsburna", tänkte jag. Sen när heter det rullstolsburna? Har sedan urminnes tider trott att det heter "rullstolsbundna". Jag funderade vidare på saken och var på det klara med att det fakitkst, med rätta, borde och heter vad det bör och gör. Något nedvärderade är alltså att kalla dem för bundna då de faktiskt kan ta sig från stolan, med eller utan hjälp - inte en låst lägesförändring men aningen svårbemästrad. En bunden är alltså inte en konstant rullstolsmedlem. Kanske är det så att de enda filurer som är bundna är de som är kidnappade eller befinner sig i en sexuell situation. Burna - de "slipper", med största sannolikhet till sin besvikelse (bortsett från hypokondriker), att gå, eftersom att de blir burna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0